Astăzi educația capătă noi orizonturi de explorare prin proiectele internaționale, care sunt o oportunitate valoroasă pentru tineri de a învăța într-un mediu multicultural, de a-și îmbunătăți competențele lingvistice și de a-și dezvolta abilități esențiale, precum comunicarea, leadership-ul și lucrul în echipă. Asemenea inițiative acoperă diverse tematici, precum incluziunea socială, protecția mediului, antreprenoriatul, drepturile omului sau dezvoltarea sustenabilă. Participarea la proiecte internaționale le permite tinerilor să-și lărgească orizonturile, să interacționeze cu persoane din culturi diferite și să contribuie la schimbări pozitive în comunitățile lor. Prin astfel de experiențe, ei devin mai deschiși, mai responsabili și mai implicați activ în societate.
În contextul celor relatate, în perioada 17-24 martie 2025, la invitația Fundației Olanda-România, un grup de cinci liceeni din Republica Moldova, elevi din Liceului Teoretic „Nicolae Donici” şi din Seminarul Teologic „Sf. Vasile cel Mare”, Iaşi, au participat la Haga, Olanda, într-un proiect internațional de tineret organizat în cadrul programului Erasmus+ Jeugd, parte a seriei „Moving Democracy Online”.
Tineri din nouă țări europene: România, Olanda, Polonia, Bulgaria, Grecia, Islanda, Moldova, Macedonia de Nord și Slovacia – și-au unit ideile creative pentru a explora conceptele de democrație online. Pe parcursul proiectului desfășurat la Haga și Bruxelles, participanții au analizat rolul și influența factorilor de decizie în mediul digital.
Programul proiectului a fost foarte bine structurat și a dezvoltat mai multe metode interactive de cunoaștere prin comunicare, dezbateri și analiză.
La sesiunea programului „DEZBATERE CU EXPERȚII’’, participanții la „Moving Democracy Online2.0” au dezbătut informal despre democrație și diplomație cu ambasadorul EL Nicolae Comanescu, ambasadorul României în Regatul Țărilor de Jos.
Domnul ambasador a împărtășit tinerilor perspectivele despre diplomație, politică și a lansat mesajul că tinerii la această vârstă ar trebui să fie deschiși să exploreze alte puncte de vedere și culturi, să iasă din zona lor de confort și să își facă prieteni în toată Europa prin astfel de programe.
Explorarea aspectului democratic a continuat la Bruxelles, în Parlamentul European, unde tinerii au avut o ședință de discuții și dezbateri cu deputatul europarlamentar Winkler Gyula. Cu multă bucurie putem afirma că tinerii noștri au lăsat o impresie deosebită asupra echipei din Parlament. Iată ce ne relatează însăși politiceanul: „Am avut un schimb de opinii uimitor cu un grup de tineri curajoși și motivați care vin la European Parliament din 9 țări europene. Mi-au oferit perspective puternice și creative despre cum să implic tinerii în regândirea democrației în era digitală. Se întreabă cineva cum să facă un pod între perspectivele non-formale ale tinerilor și politicile europene? Ei bine, iată răspunsul: prin sporirea angajamentului tinerilor în democrație prin intermediul instrumentelor digitale! Dragi participanți, mulțumim pentru schimbul de candide! Mult succes și mult succes în demersurile viitoare! Felicitări Fundației Olanda-România pentru proiectul „Moving Democracy Online” care implică tineri din Bulgaria, Grecia, Islanda, Moldova, Olanda, Macedonia de Nord, Polonia, România și Slovacia.” (https://www.facebook.com/winkler.gyula)
Și ultimul expert către tineri a fost dna Mariette Patijn, membră a Parlamentului olandez (Grupul Stânga Verde/Partidul Muncii), care s-a implicat într-un dialog viu, lung și interactiv cu participanții „Moving Democray Online 2.0”. Dna deputat a avut o atitudine energică, sinceră și prietenoasă, permițând tinerilor să-și exprime gândurile, ascultând pe toată lumea și acceptând ideile lor creative. A încurajat gândirea critică și a fost deschisă la noi instrumente digitale sugerate de participanți, lăsând politica să se simtă mai aproape de viața lor de zi cu zi.
Pe lângă aspectul democratic al proiectului au fost activități și de interacțiune între participanți, fiecare țară participantă a avut sarcină, conform unui grafic, să servească cu bucate tradiționale participanții. Grupul nostru a servit tinerii cu sarmale, smântână, mămăligă și la desert cu colivă și dulceață de nuci verzi. Prin aceste ospețe s-a realizat o experiență unică de a gusta din bucatele tradiționale ale țărilor participante, de căldură și comunicare interculturală. Șâi încă un aspect foarte frumos în aceste proiecte sunt cadourile simbolice pe care tinerii și profesorii le oferă unul altuia. Este un gest foarte frumos și plin de empatie și bunătate.
Mai jos vă oferim aspecte din procesul de lucru al proiectului.
Ideile expuse de tineri în proiect:
1. Persoanele în vârstă trebuie să-i învețe pe tineri despre democrație și despre importanța participării la procesul de luare a deciziilor. Acest lucru este posibil și online în cursul de întâlniri. 2. 2. Înainte de a muta democrația online, trebuie să ne asigurăm că nu mai există rasism pe rețelele sociale. 3. Guvernul trebuie să facă un site web unde populația să-și poată exprima opinia cu privire la treburile statului. Și pot, de asemenea, să propună proiecte și să le revizuiască. 4. Politicienii și guvernul ar trebui să folosească rețelele sociale pentru a-și extinde acoperirea și a se adresa adepților lor în mod informal.
PLAN DE ACȚIUNE 1. Folosirea rețelelor sociale, discuţii despre politică.Rețelele sociale instrumente pentru a răspândi mesajul despre democrație 2. Învățarea altor tineri despre ceea ce s-a învățat din program 3. Promovarea mișcării democrației online în mai multe școli 4. Un nou proiect online de democrație în mișcare.
4 – lupta cu corupția – culturi unice – istoria împletită; 5 – tradiții, mâncare, cultură, limbi, norme sociale; 6 – calitatea infrastructurii – unele țări sunt afectate de a fi țări din fosta URSS; 7. intercultural, cooperare, acceptare, incluziune 8. Democrația – se bazează pe participarea oamenilor. 9. Digitalizarea – nu este atât de simplu pe cât ar părea.10. UE – ar trebui să participăm la procesele democratice.
În încheiere relatăm că acest proiect face parte din seria „Moving Democracy Online” și este menit să ofere tinerilor o platformă pentru a se angaja în dialog cu reprezentanți de top ai politicii olandeze și europene, factorii de decizie politică și alte părți interesate cheie de la Haga și Bruxelles. Discuțiile urmăresc să reducă decalajul dintre perspectivele non-formale ale tineretului și politicile europene, sporirea angajamentului tinerilor în democrație prin instrumente digitale.
Proiectul face parte dintr-o serie lungă de programe pe care Fundația noastră le-a dezvoltat în ultimii 22 de ani, cu mai mult de 5500 de studenți și oameni care lucrează cu tineri din toată Europa.
Toate costurile complete de cazare, biletele de avion și transportul local pe durata șederii în Țările de Jos sunt acoperite de proiect. Participanți achită asigurările medicale, transportul către și de la Haga, precum și taxa de participare. Pentru grupul nostru, faptul că nu facem parte din Uniunea Europeană, biletele de avion și taxa către și de la Haga a fost achitate de prietenii noștri donatori, care de ani buni contribuie prin mai multe aspecte la educația tinerilor noștri. Cu acest prilej aducem cele mai frumoase mulțumiri și nu în ultimul rând preotului paroh al bisericii ,,Sf. Arh. Mihail”, prot. Teodor Pelin pentru toată străduința.
Prin reunirea oamenilor din diferite țări europene, se oferă oportunitatea de a face schimburi utile și experiențe, cunoașterea altor culturi și tradiții europene prin procesul de educație non-formală. În același timp participanții sunt stimulați să-și dezvolte cunoștințele directe despre procesul democratic în era digitală. Este încurajată vocea de opinii creative și dobândirea cunoștințelor utile despre valorile democratice, drepturile omului și diversitatea culturală.
Așteptările proiectului sunt ca participanții la program să se întoarcă acasă cu o viziune concretă asupra modului în care funcționează procesul democratic la Haga și la Bruxelles și să acumuleze o mai bună înțelegere și o imagine mai realistă a diversității culturale din Europa.