Navigare prin tastatură
Blocare animații
Titluri subliniate
Tonuri de gri
Culori inversate
Linkuri subliniate
Mărire
Cursor negru
Cursor alb
Text: Mic Mediu Mare
Resetare
Închide

Parteneriat pentru Educație și Dezvoltare „Evoluția se bazează pe comunitate și cooperare.” Bruce Lipton

Colaborările dintre școli și organizații deschid elevilor uși către experiențe de învățare unice și oportunități de dezvoltare personală, prin unirea forțelor se creează un ecosistem educațional mai bogat și mai complex. Prin aceste parteneriate, elevii pot aplica cunoștințele teoretice în practică, pot descoperi noi pasiuni și pot dobândi abilități valoroase pentru viitorul profesional, completând astfel curriculumul școlar și oferind elevilor o pregătire mai temeinică pentru viața reală.

Deja al doilea an consecutiv, elevii claselor a 8-a și a 9-a din Liceul Teoretic  „Nicolae Donici”, care au un părinte sau ambii părinți plecați peste hotarele țării, beneficiază de 2 programe care includ activități extracurriculare realizate în cadrul proiectului „Incluziunea educațională și socio-psihologică a copiilor de migranți” implementat de Fundația pentru Dezvoltare din Republica Moldova cu suportul financiar al Fundației pentru Copii Pestalozzi.

Programul: Abordarea STEAM pentru formarea abilităților de lucru în proiecte STEAM și   DIGITALIZARE,  responsabil: Popa  Margarita, profesor de limba engleză.

STEAM este o metodă de învățare care îmbină armonios științele exacte:  Știința, Tehnologia, Ingineria, Arta și Matematica, într-un singur proces, cu creativitatea, oferind elevilor oportunitatea de a explora subiecte complexe prin proiecte practice. În loc să studieze fiecare materie individual, elevii învață să aplice cunoștințele într-un context real, utilizând tehnologii moderne.  Această abordare inovatoare pregătește tinerii pentru provocările secolului XXI, încurajând gândirea critică, creativitatea și rezolvarea de probleme.

Programul: Deprinderi de Viață și Educație pentru carieră”, responsabil: Artiom Natalia, profesor de matematică.

Activitatea „Deprinderi de Viață și Educație pentru carieră” Programul este conceput pentru a-i ajuta pe elevi să-și descopere potențialul și să-și construiască un viitor de succes. Prin sesiuni de consiliere, activități practice și interacțiuni cu profesioniști din diverse domenii, tinerii sunt ghidați să-și exploreze interesele, să-și identifice punctele forte și să ia decizii informate cu privire la parcursul lor profesional.

În anul 2023-2024, în prima faza a proiectului au beneficiat de cursuri 48 elevi din clasele a 8-a și a 9 a.

În anul 2024-2025 în faza a 2-a a proiectului sunt  57 elevi.

La data de 07 noiembrie 2024, elevii implicați în proiect „STEAM și Digitalizare”, împreuna cu dna Popa Margarita au prezentat o activitate publică cu titlul „Localitatea mea de vis”, la care au asistat:

Secu Victoria – coordonator proiect raionul Criuleni                  

Natalia Baltă – reprezentantă de țară a  Fundației  pentru copii Pestalozzi

Argene Nahapetyan–  manager de program pentru Europa de Est.

George Borș – reprezentant APL, viceprimarul localității Dubăsarii Vechi

Pentru a afla mai multe detalii despre istoria localității noastre, despre proiectele în curs de realizare,  care sunt problemele principale care necesită  a fi rezolvate, dar și pentru a afla alternative noi de soluționare din perspectiva elevilor, l-am invitat pe dnul George Borș- reprezentant APL, viceprimarul localității.

În cadrul activității elevii au fost împărțiți în 5 echipe și au avut sarcina de a analiza harta fizică a localității și de a crea un machet care a fost decupat în 5 părți, fiecare echipă fiind responsabilă de o regiune.

  1. Intrarea în sat/Stinca
  2. Centru localității./ Parcul/ Conacul/ Cavoul familiei Macri/ LT „N. Donici”
  3. Zona Pieței
  4. Dumbrava de stejari
  5. Zona Plajei/râul Nistru.

După ce au ascultat informația despre localitate prezentată de dnul G. Borș,  timp de 30 minute elevii au decupat și au decorat machetul localității, au identificat 3 probleme  cu care se confruntă fiecare regiune și tot ei au venit cu argumente/variante de soluționare a acestora.

În cadrul activității de grup, elevii s-au simțit foarte bine, au fost descătușați și au colaborat împreună într-un mod natural și eficient. Fiecare dintre ei a avut oportunitatea să-și exprime ideile și să contribuie cu perspectivele proprii, iar acest schimb de idei a creat un climat de creativitate și deschidere. Prin lucrul în echipă, elevii au învățat să se aprecieze reciproc și să recunoască valoarea fiecărui membru al grupului, consolidându-și astfel încrederea în sine și în ceilalți.

Mai mult decât atât, atmosfera relaxată și colaborativă a permis elevilor să își depășească temerile sau reticențele inițiale și să-și exprime opiniile. Acest lucru a fost posibil datorită faptului că au fost încurajați să participe activ și să contribuie la realizarea unui obiectiv comun, ceea ce le-a întărit sentimentul de apartenență la grup.

Încă o dată s-a dovedit că prin intermediul parteneriatelor cu organizații, școlile își extind granițele, oferind elevilor acces la o gamă variată de experiențe de învățare. Aceste colaborări nu doar că îmbogățesc procesul educațional, ci și pregătesc tinerii pentru a deveni cetățeni activi și profesioniști competenți, capabili să facă față provocărilor unei lumi în continuă schimbare.

Și așa cum pasărea are nevoie de 2 aripi pentru a se înălța și a plana, așa și procesul educațional se bazează pe relațiile armonioase de colaborare între partenerii educaționali: părinti, profesori, diriginte, psiholog, cadrul didactic de sprijin, reprezentanți ai comunității și specialiști în diverse domenii. Întru îmbunătățirea procesului educațional au fost organizate ateliere online și cu prezență fizică cu  părinții și profesorii  elevilor din acest proiect. Două dintre activitățile organizate sunt:

Atelier cu părinții, (prezența fizică) cu subiectul: „Orientare profesională și Ghidare în carieră , 06.10.2023, formator Liliana Marin.

Explorarea traseelor educaționale și profesionale – 31.10.2024, formator Liliana Marin.

Training-uri organizate cu elevii în cadrul poiectului de dnul Soltanici Eduard la data 16.05.2024 și 06.11.2024

În scopul continuității proiectului, reprezentanții Proiectului Fundația pentru Dezvoltare au purtat discuții cu cadrele didactice în cadrul cărora profesorii au argumentat necesitatea, avantajele prelungirii acestui proiect,  dar și eventuala implicare în alte proiecte educaționale.

Pentru aceasta oportunitate aducem sincere mulțumiri dnei Victoria Barbulat – coordonator de Proiecte Fundația pentru Dezvoltare și dlui Veaceslav Batrînescu – responsabil FAM pentru implicarea instituției  IPLT N. Donici” în acest proiect.

În același timp,  apreciem aportul  dnei Bîzgu Virginia, director responsabil care sprijină și coordonează proiectele educaționale, activitățile extracurriculare și inițiativele care îmbogățesc experiența școlară, pune un accent deosebit pe starea de bine a tuturor celor implicați în procesul educațional, încurajează dezvoltarea personală și intelectuală a elevilor, stimulând creativitatea, gândirea critică și spiritul de echipă.

Multumim pentru receptivitate, implicare și colaborare dlui George Borș.

Responsabili de proiect :Bîzgu Virginia directorul Liceului,

Popa Margarita – responsabil proiect STEAM;  Artiom Natalia- responsabil „Orientare profesională și Ghidare în carieră